Écht kleine jongens
Ben jij een kleine jongen of een man?
Een experience voor ICTU om mannen te laten ervaren hoe het is om geïntimideerd te worden op straat.


Ik vond dit een heel leuke opdracht waar ik veel van heb geleerd. Ik heb mij namelijk ondergedompeld in een nieuw vakgebied, experience design. Met UX design focus je op de gebruiker en hoe die een bepaald product, systeem of dienst ervaart. Experience design verwijst naar het creëren van een fysieke of digitale ervaring. Je moet je focus verleggen.
Voor een volgende keer zijn er ook dingen die we beter hadden kunnen aanpakken. Ten eerste, onze keuze voor de doelgroep, mannen tussen de 18 en 30 jaar. Het is heel breed. Mannen van 18 zitten in een heel andere levensfase dan mannen van 30. Ik zou voor een volgend project de doelgroep meer kunnen afbakenen. Daarnaast is het belangrijk dat je bij het bedenken van concepten erop let dat ze ook echt van elkaar verschillen. De concepten die nu zijn ontstaan kunnen namelijk ook worden samengevoegd.
Dit was voor mij een heel leuke uitdaging want door te experimenten zijn we tot een resultaat gekomen die mensen vergelijken met een hoe een experience in de Efteling is opgebouwd. Ik ben heel trots op het eindresultaat dat we als team hebben neergezet.
Reflectie

Na afloop van de eindpresentatie voor de opdrachtgever kregen we een heel positieve reactie. Een van de opdrachtgevers, Steven, heeft voor heel jaar 2 een speech gegeven waarin hij reflecteert op onze experience. Een van de zinnen die wij in ons prototype hebben verwerkt is: “Kom je met mij mee naar huis? Dan kan ik je eens lekker verwennen.” Steven betrapte zichzelf erop dat hij met een vertraging hierop reageerde, en ging daardoor ongemakkelijk weg. Hij vond het heel mooi hoe wij onze experience hadden vormgegeven en dat we ons doel uiteindelijk hadden bereikt.
Reacties

‘Écht kleine jongens!’ laat mannen ervaren hoe het is om geïntimideerd te worden op straat. Het scherm detecteert dat er een man voorbij loopt en begint het met roepen. Het begint onschuldig. Je kan reageren door op een van de knoppen te klikken zoals “Ik?” of “Negeren”, maar als je niet reageert zoals de dader dat wil, escaleert het snel. De opmerking worden grof en beledigend zoals: “Wat een KLEINE JONGEN! Is je pik net zo groot als je attitude?”
2 op de 3 vrouwen ervaart straatintimidatie. Stap in de schoenen van het slachtoffer en ervaar hoe het is om geïntimideerd te worden op straat.
Eindresultaat
Samen met mijn teamgenoten was ik verantwoordelijk voor werken aan de prototypes. Zo heb ik schetsen gemaakt voor de paper prototype, dacht ik mee met de invulling van het rollenspel en heb ik gefilmd voor de video’s. Bij elke iteratie hebben we getest, hiervoor heeft mijn teamgenote Tessa telkens een testplan opgesteld. Tijdens het testen, afhankelijk van het type test, filmde ik de reacties van respondenten en legde ik hun antwoorden vast. Tijdens het testen hebben we veel gebruik gemaakt van een rollenspel. Na het testen verwerkte Tessa de feedback zodat we ermee aan de slag konden voor de volgende iteratie.

Het vorige prototype viel een stuk beter in de smaak maar de respondenten hadden niet door dat het de bedoeling was dat ze reageerden. Op basis van feedback hadden wij daarom knoppen toegevoegd waarmee de respondent kan reageren op wat er word gezegd.
Iteratie 7: Definitief high-fidelity prototype

Naar aanleiding van het vorige prototype hadden we het besluit gemaakt om het idee van een experience in een tunnel te schrappen en om te zetten naar een interactieve experience op straat. Het idee hierachter is dat het scherm detecteert als je er voorbij loopt en automatisch begint met spelen. Op basis van de reacties van de respondent zal het scherm reageren.
Iteratie 6: High-fidelity prototype

Tijdens het rollenspel merkte we dat de respondenten moeite hadden om in hun rol te komen doordat er geen scherm was dat hun intimideerde maar een echt persoon. Voor het vijfde prototype hadden we daarom besloten om video's op te nemen, een video waarin mijn teamgenoot Aaron de respondent intimideerd en een andere video waarin mijn teamgenoot Nadiene dat doet. Vervolgens speelde wij dit af op een digibord terwijl de respondent tijdens het rollenspel ervoorbij liep. De respondenten ervaarden onderstaande video met Nadiene als het meest intimiderende.
Iteratie 5: Video's

Onze vorige prototypes waren vooral op papier uitgewerkt waardoor onze respondenten geen goed idee hadden van wat ze in de praktijk konden verwachten. Daarom hadden we voor ons vierde prototype besloten om een rollenspel uit te werken. In dit rollenspel liepen mijn teamgenoten Aaron en Nadiene mannen achterna in de gang van onze school terwijl ze hun probeerden te intimideren. Hiermee probeerden we de tunnel waarin je word geïntimideerd na te bootsen.
Iteratie 4: Rollenspel

Om de experience verder uit te werken heeft mijn teamgenoot Tessa schermen gemaakt in Illustrator die laten zien wat er gebeurt als iemand de experience doorloopt.
Iteratie 3: Schermen

Op basis van de tests die we hebben gedaan met het vorige prototype hadden we besloten om af te stappen van een VR-experience en een robot, en over te gaan op een experience die gebruikers kunnen ervaren op straat. Hiervoor heeft mijn teamgenoot Nadiene een storyboard gemaakt van een experience die straatintimidatie nabootst in een tunnel.
Iteratie 2: Storyboard
Ik heb vier verschillende schetsen uitgewerkt voor een experience waarbij je direct wordt geconfronteerd met straatintimidatie. Mijn teamgenoot Aaron heeft twee verschillende storyboards uitgewerkt voor ons concept dat draait om VR, om een beeld te geven van de experience die de gebruikers kunnen verwachten. Mijn andere teamgenoot Tessa heeft een storyboard uitgewerkt voor een robot AI die mensen intimideert op straat.
.png)
Storyboard robot
.jpg)
.jpg)
Storyboards VR-experience
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.png)
Schetsen experience
Iteratie 1: Low-Fidelity Prototypes
Binnen het concept experience dachten we aan verschillende oplossingsrichtingen. Voor elke oplossingsrichting hebben we een storyboard of een schets uitgewerkt.
Na de conceptpresentatie kregen wij van de opdrachtgever de feedback dat we het beste voor een experience konden gaan. Daarom hebben wij een experience ontwikkeld waarin we mannen laten ervaren hoe het is om geïntimideerd te worden op straat.
In totaal hebben we 7 iteraties doorlopen:
Prototyping & Testing
Samen met mijn teamgenoten was ik verantwoordelijk voor werken aan de prototypes. Zo heb ik schetsen gemaakt voor de paper prototype, dacht ik mee met de invulling van het rollenspel en heb ik gefilmd voor de video’s. Bij elke iteratie hebben we getest, hiervoor heeft mijn teamgenote Tessa telkens een testplan opgesteld. Tijdens het testen, afhankelijk van het type test, filmde ik de reacties van respondenten en legde ik hun antwoorden vast. Tijdens het testen hebben we veel gebruik gemaakt van een rollenspel. Na het testen verwerkte Tessa de feedback zodat we ermee aan de slag konden voor de volgende iteratie.

Het vorige prototype viel een stuk beter in de smaak maar de respondenten hadden niet door dat het de bedoeling was dat ze reageerden. Op basis van feedback hadden wij daarom knoppen toegevoegd waarmee de respondent kan reageren op wat er word gezegd.
Iteratie 7: Definitief high-fidelity prototype

Naar aanleiding van het vorige prototype hadden we het besluit gemaakt om het idee van een experience in een tunnel te schrappen en om te zetten naar een interactieve experience op straat. Het idee hierachter is dat het scherm detecteert als je er voorbij loopt en automatisch begint met spelen. Op basis van de reacties van de respondent zal het scherm reageren.
Iteratie 6: High-fidelity prototype

Tijdens het rollenspel merkte we dat de respondenten moeite hadden om in hun rol te komen doordat er geen scherm was dat hun intimideerde maar een echt persoon. Voor het vijfde prototype hadden we daarom besloten om video's op te nemen, een video waarin mijn teamgenoot Aaron de respondent intimideerd en een andere video waarin mijn teamgenoot Nadiene dat doet. Vervolgens speelde wij dit af op een digibord terwijl de respondent tijdens het rollenspel ervoorbij liep. De respondenten ervaarden onderstaande video met Nadiene als het meest intimiderende.
Iteratie 5: Video's

Onze vorige prototypes waren vooral op papier uitgewerkt waardoor onze respondenten geen goed idee hadden van wat ze in de praktijk konden verwachten. Daarom hadden we voor ons vierde prototype besloten om een rollenspel uit te werken. In dit rollenspel liepen mijn teamgenoten Aaron en Nadiene mannen achterna in de gang van onze school terwijl ze hun probeerden te intimideren. Hiermee probeerden we de tunnel waarin je word geïntimideerd na te bootsen.
Iteratie 4: Rollenspel

Om de experience verder uit te werken heeft mijn teamgenoot Tessa schermen gemaakt in Illustrator die laten zien wat er gebeurt als iemand de experience doorloopt.
Iteratie 3: Schermen

Op basis van de tests die we hebben gedaan met het vorige prototype hadden we besloten om af te stappen van een VR-experience en een robot, en over te gaan op een experience die gebruikers kunnen ervaren op straat. Hiervoor heeft mijn teamgenoot Nadiene een storyboard gemaakt van een experience die straatintimidatie nabootst in een tunnel.
Iteratie 2: Storyboard
Ik heb vier verschillende schetsen uitgewerkt voor een experience waarbij je direct wordt geconfronteerd met straatintimidatie. Mijn teamgenoot Aaron heeft twee verschillende storyboards uitgewerkt voor ons concept dat draait om VR, om een beeld te geven van de experience die de gebruikers kunnen verwachten. Mijn andere teamgenoot Tessa heeft een storyboard uitgewerkt voor een robot AI die mensen intimideert op straat.
.png)
Storyboard robot
.jpg)
.jpg)
Storyboards VR-experience
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.png)
Schetsen experience
Binnen het concept experience dachten we aan verschillende oplossingsrichtingen. Voor elke oplossingsrichting hebben we een storyboard of een schets uitgewerkt.
Iteratie 1: Low-Fidelity Prototypes
Na de conceptpresentatie kregen wij van de opdrachtgever de feedback dat we het beste voor een experience konden gaan. Daarom hebben wij een experience ontwikkeld waarin we mannen laten ervaren hoe het is om geïntimideerd te worden op straat.
In totaal hebben we 7 iteraties doorlopen:
Prototyping & Testing
Een experience
Het derde concept is een experience waarin de gebruiker ervaart hoe de slachtoffers zich voelen bij straatintimidatie.

Een game
Het tweede concept is een game waarin de gebruiker op een speelse manier meer te weten komt over straatintimidatie en de gevolgen.

Een campagne
Het eerste concept is een educatieve campagne over straatintimidatie waarin je bewust word gemaakt van de gevolgen.

Na het uitvoeren van de creative sessies zijn we op drie concepten gekomen die we hebben verwerkt in conceptposters. Ik heb de poster voor het gameconcept gemaakt.
Concepten


Bodystorming
Deze laatste methode hebben we wat moeten aanpassen om te zorgen dat het binnen de tijd viel. De opdracht was om iets te knutselen en uit te beelden hoe je hiermee straatintimidatie tegen kan gaan. Wat we uit deze sessie vooral hebben gehaald is dat de meeste oplossingen die we bedachten tot de vrouwen waren gericht, en het dus lastiger is dan gedacht om een oplossing te verzinnen die mannen ook willen gaan gebruiken.
Round Robin
Door round Robin uit te voeren met klasgenoten die hetzelfde onderwerp behandelen kwamen we op veel goede ideeën waar we hiervoor nog niet aan hadden bedacht.



Crazy 8
Het voordeel van deze methode is dat je in een korte tijd veel ideeën genereert en de ideeën ook nog visueel worden gepresenteerd. Dit heeft tot originele out of de box ideeën geleid, die we later in het ontwerpprocess hebben meegenomen.
Ik heb in totaal drie creatieve sessies uitgevoerd met de doelgroep.
Creatieve sessies
Om een beter beeld te krijgen van onze nieuwe doelgroep, mannen tussen de 18 - 30, heb ik samen met mijn teamgenoten nog een enquête uitgezet. Dit keer was het doel om erachter te komen hoe mannen vrouwen benaderen, en wat hun gedachtengang hierachter is. Door middel van deze enquête, en ons voorgaande onderzoek, kwamen we erachter dat veel mannen vrouwen aanspreken voor de lol. Vaak zien ze de ernst niet in van hun gedrag, ook al kan dit nadelige gevolgen hebben voor vrouwen. Onze ontwerpvraag is dan ook: "Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de doelgroep geïnformeerd word over straat intimidatie en zich bewust word van de gevolgen?".
Doelgroep beschrijving

Onze doelgroep was eerst slachtoffers van straatintimidatie. Om een beter beeld te krijgen van de problemen waar ze tegenaan lopen heb ik onderzoek verricht. Ik ben begonnen met deskresearch te doen naar onze opdrachtgever en hun visie. Daarna heb ik, samen met mijn teamgenoten, een enquête uitgezet om meer te weten te komen over hoe slachtoffers en mensen die geen slachtoffer zijn straatintimidatie ervaren. Ik heb ook een interview afgenomen met een vrouwelijk slachtoffer van straatintimidatie, over hoe zij straatintimidatie ervaart.
Uit ons onderzoek bleek dat de slachtoffers, voornamelijk vrouwen, graag wilden zien dat de daders van straatintimidatie bewust worden van de gevolgen van hun acties. Om dit doel te bewerkstelligen hebben we de doelgroep bijgesteld naar mannen tussen de 18 en 30 jaar, omdat uit ons deskresearch naar voren kwam dat de meeste daders binnen deze leeftijdsgroep vallen. De resultaten van ons onderzoek hebben we verwerkt in een onderzoeksposter die Tessa, met ondersteuning vanuit het team, in elkaar heeft gezet.
Onderzoek

Nadat we de briefing hebben gehad van de opdrachtgever ICTU, hebben we samen 5 verschillende onderwerpen uitgekozen die we interessant vonden: Straatintimidatie, wat je niet leert op school en je wel nodig hebt, aandacht voor je mentale en fysieke gezondheid, aandacht voor diversiteit en transparantie vanuit de overheid & burgerbetrokkenheid. Wij vonden het nuttig om naar de verschillende onderwerpen deskresearch te doen, zodat we als team konden beslissen welk onderwerp we interessant vonden en met welke we verder wilden gaan.
Nadat we het deskresearch hadden afgerond was het tijd om er een uit te kiezen om verder mee te gaan. Dit hebben wij gedaan door middel van een Harris profile. Normaliter wordt een Harris profile ingezet om de sterke en zwakke kanten van verschillende concepten op een rijtje te zetten. Dit wordt gedaan door verschillende criteria op te stellen, en hierop te stemmen. Zo kun je in kaart brengen hoe sterk je concept is. Wij hebben dit echter toegepast op onze verschillende onderwerpen om op een objectieve manier een onderwerp te kiezen. Zo kwamen we uit op straatintimidatie.
Onderwerp uitkiezen
Onze opdrachtgever was ICTU. De opdracht was in het begin heel erg afgebakend, en zou gaan over daklozen in Den Haag die we zouden helpen met Digital Twin technologie. Nadat de opdrachtgever ons had bezocht op locatie werd het echter al snel duidelijk dat dit een heel brede opdracht was, waarbij we veel keuzevrijheid kregen. De enige echte eis was dat we ons moesten focussen op een maatschappelijk probleem.
Dit is een teamopdracht die ik samen met Aaron van Kooij, Nadiene Barthélemy en Tessa van der Waal heb uitgevoerd. Mijn taken in het project waren user research, concepten vormgeven en prototyping.
Opdrachtgever
ICTU
Jaar
jan 2022 - juli 2022
Leerjaar 2 CMD