top of page
Logo Sophia van Wijk
Een jonge vrouw die aan tafel zit achter haar laptop met naast haar een jonge man.
Mock-up van een Macbook waarop de webapplicatie Template open staat.

Template

Create. Send. Receive.

Een ontwerpoplossing voor WeTransfer om multimedia ontwerpers te ondersteunen.

Wereld van Techniek

Ga uit op ontdekkingsreis

Een serious game die havo-3 leerlingen laat kennis maken met de wereld van techniek.

Foto Wereld van Techniek
Mock-up Wereld van Techniek

Lupe

Een serious game die mensen verbindt

Een serious game die buitenstaanders leert hoe ze mensen met een depressie kunnen ondersteunen.

Foto Lupe
Mock-up Lupe

Écht kleine jongens

Ben jij een kleine jongen of een man?

Een experience voor ICTU om mannen te laten ervaren hoe het is om geïntimideerd te worden op straat.

Een protest waarin een vrouw een bord omhoog houd met daarop de tekst boys will be held accountable.
Mock-up van een computer scherm waarop een jonge vrouw is afgebeeld die gekleed is in donkere kleding en voor een donkere muur staat.

Onze opdrachtgever was WeTransfer. Zij kwamen naar ons toe met de ontwerpvraag: "Wat is de volgende mogelijkheid voor WeTransfer om creatives te ondersteunen in hun werk met klanten door middel van een creative productivity product?". De randvoorwaarden voor deze opdracht waren dat de oplossing op zichzelf staat maar ook werkt met andere WeTransfer producten, we ons moesten focussen op regelmatiger gebruik in plaats van incidenteel en dat we de huidige realiteit van distributed work in het oog moesten houden. 

Dit was een teamopdracht die ik samen met Adam Buisman, Anna de Hek en Dewi Henninger heb uitgevoerd. Mijn taken in het project waren user research, interaction design en prototyping & testing.

Opdrachtgever

WeTransfer

Jaar

sept 2021 - jan 2022

Leerjaar 2 CMD

Écht kleine jongens

Ben jij een kleine jongen of een man?

Een experience voor ICTU om mannen te laten ervaren hoe het is om geïntimideerd te worden op straat.

Een protest waarin een vrouw een bord omhoog houd met daarop de tekst boys will be held accountable.
Mock-up van een computer scherm waarop een jonge vrouw is afgebeeld die gekleed is in donkere kleding en voor een donkere muur staat.

Lupe

Een serious game die mensen verbindt

Een serious game die buitenstaanders leert hoe ze mensen met een depressie kunnen ondersteunen.

Clipboard met daarop het woord depression omringd door foto's die droevige mensen afbeelden.
Mock-up van een iPad met daarop een collage van illustraties.

Wereld van Techniek

Ga uit op ontdekkingsreis

Een serious game die havo-3 leerlingen laat kennis maken met de wereld van techniek.

Een jong meisje is achter haar laptop een educatief spel aan het spelen.
Mock-up Wereld van Techniek

Na afloop van deze opdracht heb ik als ontwerper meer ervaring met het maken van prototypes, user testing en interaction design. Hierdoor kwam ik erachter dat ik dit heel leuk vind en me hierin verder wil verdiepen. Ik kom van het VWO af, waar research aan de voorgrond staat, en door middel van deze opdracht ben ik meer uit mijn comfort zone gestapt. Ik heb ook geleerd om samen met een team het ontwerpprocess in te richten en deze zelf te beheren.

Reflectie

Template Miro Bord

Voor de eindpresentatie had ik samen met mijn teamgenoot Anna een Miro bord voorbereid. Ik had ook een powerpoint gemaakt en heb meegeholpen met de creatie van de productvideo. WeTransfer was aanwezig om ons feedback te geven. Na afloop van de eindpresentatie kregen we te horen dat ons concept lijkt op hun tool Portals, die in december is gelanceerd, maar dat we dit niet als iets negatiefs moesten opvatten. WeTransfer gooit namelijk miljoenen tegen zo'n product aan, dus dat betekent wel dat ze erom geven. Daarom is het juist heel goed dat wij op hetzelfde zijn gekomen en dezelfde uitkomsten hebben, want dat betekent dat ons onderzoek klopt. De doelgroep was ook razend enthousiast over ons concept en zeiden dat ze het zelf in gebruik zouden nemen.

Reacties

Template is een programma waarmee multimedia ontwerpers door middel van feedback templates gericht op hun product of dienst snel feedback kunnen vragen aan de opdrachtgever op de zaken die zij belangrijk vinden.

Eindresultaat

Samen met mijn teamgenoten was ik verantwoordelijk voor het prototypen in Figma. Zo heb ik de onboarding user experience, de workspaces en projects toegevoegd. Ik was ook verantwoordelijk voor de interaction design. Na elke iteratie hebben we getest, hiervoor heb ik telkens een testplan opgesteld. Tijdens het testen heb ik usability testing, ABC testing en MoSCoW toegepast. Na het testen was ik degene die de feedback verwerkte zodat we ermee aan de slag konden voor de volgende iteratie. Alle feedback die we niet konden verwerken heb ik in een lijst met

aanbevelingen gezet.

Template Gif 2
Template Gif 1
Iteratie 5:  Definitief high-fidelity prototype
Template Iteratie 4 (3.6)
Template Iteratie 4 (3.5)
Template Iteratie 4 (3.4)
Template Iteratie 4 (3.3)
Template Iteratie 4 (3.2)
Template Iteratie 4 (3.1)
Opdrachtgever
Template Iteratie 4 (2.14)
Template Iteratie 4 (2.13)
Template Iteratie 4 (2.12)
Template Iteratie 4 (2.11)
Template Iteratie 4 (2.9)
Template Iteratie 4 (2.9)
Template Iteratie 4 (2.8)
Template Iteratie 4 (2.7)
Template Iteratie 4 (2.6)
Template Iteratie 4 (2.5)
Template Iteratie 4 (2.4)
Template Iteratie 4 (2.3)
Template Iteratie 4 (2.2)
Template Iteratie 4 (2.1)
Template Iteratie 4 (1.1)
Multimedia Ontwerper
Template Iteratie 4 (1.16)
Template Iteratie 4 (1.15)
Template Iteratie 4 (1.14)
Template Iteratie 4 (1.13)
Template Iteratie 4 (1.12)
Template Iteratie 4 (1.11)
Template Iteratie 4 (1.10)
Template Iteratie 4 (1.9)
Template Iteratie 4 (1.8)
Template Iteratie 4 (1.7)
Template Iteratie 4 (1.6)
Template Iteratie 4 (1.5)
Template Iteratie 4 (1.4)
Template Iteratie 4 (1.3)
Template Iteratie 4 (1.2)
Template Iteratie 4 (1.1)
Multimedia Ontwerper Onboarding
Iteratie 4: High-fidelity prototype
Template Iteratie 3 (10)
Template Iteratie 3 (9)
Template Iteratie 3 (8)
Template Iteratie 3 (7)
Template Iteratie 3 (6)
Template Iteratie 3 (5)
Template Iteratie 3 (4)
Template Iteratie 3 (3)
Template Iteratie 3 (2)
Template Iteratie 3 (1)
Iteratie 3: Clickable prototype
Template Iteratie 3 (10)
Template Iteratie 3 (9)
Template Iteratie 2 (8)
Template Iteratie 2 (7)
Template Iteratie 2 (6)
Template Iteratie 2 (5)
Template Iteratie 2 (4)
Template Iteratie 2 (3)
Template Iteratie 2 (2)
Template Iteratie 2 (1)
Iteratie 2: Low-fidelity prototype
Prototype Party
Iteratie 1: Paper Prototype

Naar aanleiding van een paper prototype party hebben we ervoor gekozen om met het concept WeTemplate verder te gaan. Dit hebben wij omgedoopt naar Template.

 

In totaal hebben we 5 iteraties doorlopen:​

Prototyping & Testing

Samen met mijn teamgenoten was ik verantwoordelijk voor het prototypen in Figma. Zo heb ik de onboarding user experience, de workspaces en projects toegevoegd. Ik was ook verantwoordelijk voor de interaction design. Na elke iteratie hebben we getest, hiervoor heb ik telkens een testplan opgesteld. Tijdens het testen heb ik usability testing, ABC testing en MoSCoW toegepast. Na het testen was ik degene die de feedback verwerkte zodat we ermee aan de slag konden voor de volgende iteratie. Alle feedback die we niet konden verwerken heb ik in een lijst met

aanbevelingen gezet.

Template Gif 2
Template Gif 1
Iteratie 5:  Definitief high-fidelity prototype
Template Iteratie 4 (3.6)
Template Iteratie 4 (3.5)
Template Iteratie 4 (3.4)
Template Iteratie 4 (3.3)
Template Iteratie 4 (3.2)
Template Iteratie 4 (3.1)
Opdrachtgever
Template Iteratie 4 (2.14)
Template Iteratie 4 (2.13)
Template Iteratie 4 (2.12)
Template Iteratie 4 (2.11)
Template Iteratie 4 (2.10)
Template Iteratie 4 (2.9)
Template Iteratie 4 (2.8)
Template Iteratie 4 (2.7)
Template Iteratie 4 (2.6)
Template Iteratie 4 (2.5)
Template Iteratie 4 (2.4)
Template Iteratie 4 (2.3)
Template Iteratie 4 (2.2)
Template Iteratie 4 (2.1)
Template Iteratie 4 (1.1)
Multimedia Ontwerper
Template Iteratie 4 (1.16)
Template Iteratie 4 (1.15)
Template Iteratie 4 (1.14)
Template Iteratie 4 (1.13)
Template Iteratie 4 (1.12)
Template Iteratie 4 (1.11)
Template Iteratie 4 (1.10)
Template Iteratie 4 (1.9)
Template Iteratie 4 (1.8)
Template Iteratie 4 (1.7)
Template Iteratie 4 (1.6)
Template Iteratie 4 (1.5)
Template Iteratie 4 (1.4)
Template Iteratie 4 (1.3)
Template Iteratie 4 (1.2)
Template Iteratie 4 (1.1)
Multimedia Ontwerper Onboarding
Iteratie 4: High-fidelity prototype
Template Iteratie 3 (10)
Template Iteratie 3 (9)
Template Iteratie 3 (8)
Template Iteratie 3 (7)
Template Iteratie 3 (6)
Template Iteratie 3 (5)
Template Iteratie 3 (4)
Template Iteratie 3 (3)
Template Iteratie 3 (2)
Template Iteratie 3 (1)
Iteratie 3: Clickable prototype
Template Iteratie 2 (10)
Template Iteratie 2 (9)
Template Iteratie 2 (8)
Template Iteratie 2 (7)
Template Iteratie 2 (6)
Template Iteratie 2 (5)
Template Iteratie 2 (4)
Template Iteratie 2 (3)
Template Iteratie 2 (2)
Template Iteratie 2 (1)
Iteratie 2: Low-fidelity prototype
Prototype Party
Iteratie 1: Paper Prototype

Naar aanleiding van een paper prototype party hebben we ervoor gekozen om met het concept WeTemplate verder te gaan. Dit hebben wij omgedoopt naar Template.

 

In totaal hebben we 5 iteraties doorlopen:​

Prototyping
& Testing

 WeComment

WeComment voegt een communicatiefeature toe aan elk product van WeTransfer maar is ook een dienst op zichzelf. Hierin kunnen opdrachtgevers direct feedback geven op werk in Collect, Paste en Paper plus documenten die worden verstuurd via WeTransfer. De dienst zelf verzameld al deze notities en zet ze in een plek die je in boards kan organiseren.

WeComment
 WeTemplate

WeTemplate is een platform waar je een bestand uploadt, een vast feedback template meestuurt afhankelijk van het product en het vervolgens verstuurt naar je opdrachtgever.

WeTemplate 1
WeTemplate 2
 WeDocument

WeDocument is een cloud based service waarin je projecten aanmaakt en stakeholders, denk hierbij aan de opdrachtgevers of collega's, toevoegt. Je kan dan van alles toevoegen, ook uit andere platforms van WeTransfer. 

WeDocument

Na het uitvoeren van de creative sessies zijn we op drie concepten gekomen. Ik heb meegewerkt aan het uitwerken van deze concepten. 

Concepten

Creatieve Sessie Template 2
Rapid ideation

Door rapid ideation uit te voeren met onze doelgroep kwamen we op veel goede ideeën die we konden meenemen in het ontwerpproces.

Creatieve Sessie Template 1
Negatief brainstormen

Door met onze doelgroep negatief te brainstormen kwamen we erachter wat de doelgroep juist niet wilde in hun oplossing, en hoe we dit konden omzetten in iets positiefs. Hier hebben we tijdens het creëren van concepten rekening mee gehouden.   

Samen met mijn teamgenoot Anna heb ik met de doelgroep twee creatieve sessies uitgevoerd.

Creatieve sessies

Door middel van ons onderzoek kwamen we erachter dat veel multimedia ontwerpers worstelen met het vragen van feedback aan hun opdrachtgevers en er veel miscommunicaties ontstaan. Vandaar dat we als doelgroep multimedia ontwerpers hebben gekozen, en de ontwerpvraag hebben bijgesteld naar: "Hoe kunnen wij multimedia ontwerpers helpen om sneller en efficiënter te werken in samenwerking met de opdrachtgever?". De gewenste situatie voor deze ontwerpopgave is dat multimedia ontwerpers makkelijk en efficient feedback kunnen ontvangen van hun opdrachtgevers.

Doelgroep beschrijving

Om een beter beeld te krijgen van onze doelgroep, creative professionals, en de problemen waar ze tegengaan lopen heb ik onderzoek verricht. Ik heb een enquête uitgezet om meer te weten te komen over creative professionals en hun workflow. Samen met mijn teamgenoot Anna heb ik ook een interview afgenomen met een UX Designer, over hun werk en feedback vragen. Daarnaast heb ik deskresearch gedaan naar de concurrenten van WeTransfer, om te ontdekken wat hun voordelen zijn ten opzichte van WeTransfer. De resultaten van ons onderzoek hebben we verwerkt in een onderzoeksposter, die ik samen met mijn teamgenoten in elkaar heb gezet.

Onderzoeksposter Template

Onderzoek

bottom of page