

Template
Create. Send. Receive.
Een ontwerpoplossing voor WeTransfer om multimedia ontwerpers te ondersteunen.
Onze opdrachtgever was WeTransfer. Zij kwamen naar ons toe met de ontwerpvraag: "Wat is de volgende mogelijkheid voor WeTransfer om creatives te ondersteunen in hun werk met klanten door middel van een creative productivity product?". De randvoorwaarden voor deze opdracht waren dat de oplossing op zichzelf staat maar ook werkt met andere WeTransfer producten, we ons moesten focussen op regelmatiger gebruik in plaats van incidenteel en dat we de huidige realiteit van distributed work in het oog moesten houden.
Dit was een teamopdracht die ik samen met Adam Buisman, Anna de Hek en Dewi Henninger heb uitgevoerd. Mijn taken in het project waren user research, interaction design en prototyping & testing.
Opdrachtgever
WeTransfer
Jaar
sept 2021 - jan 2022
Leerjaar 2 CMD
Na afloop van deze opdracht heb ik als ontwerper meer ervaring met het maken van prototypes, user testing en interaction design. Hierdoor kwam ik erachter dat ik dit heel leuk vind en me hierin verder wil verdiepen. Ik kom van het VWO af, waar research aan de voorgrond staat, en door middel van deze opdracht ben ik meer uit mijn comfort zone gestapt. Ik heb ook geleerd om samen met een team het ontwerpprocess in te richten en deze zelf te beheren.
Reflectie

Voor de eindpresentatie had ik samen met mijn teamgenoot Anna een Miro bord voorbereid. Ik had ook een powerpoint gemaakt en heb meegeholpen met de creatie van de productvideo. WeTransfer was aanwezig om ons feedback te geven. Na afloop van de eindpresentatie kregen we te horen dat ons concept lijkt op hun tool Portals, die in december is gelanceerd, maar dat we dit niet als iets negatiefs moesten opvatten. WeTransfer gooit namelijk miljoenen tegen zo'n product aan, dus dat betekent wel dat ze erom geven. Daarom is het juist heel goed dat wij op hetzelfde zijn gekomen en dezelfde uitkomsten hebben, want dat betekent dat ons onderzoek klopt. De doelgroep was ook razend enthousiast over ons concept en zeiden dat ze het zelf in gebruik zouden nemen.
Reacties

Template is een programma waarmee multimedia ontwerpers door middel van feedback templates gericht op hun product of dienst snel feedback kunnen vragen aan de opdrachtgever op de zaken die zij belangrijk vinden.
Eindresultaat
Samen met mijn teamgenoten was ik verantwoordelijk voor het prototypen in Figma. Zo heb ik de onboarding user experience, de workspaces en projects toegevoegd. Ik was ook verantwoordelijk voor de interaction design. Na elke iteratie hebben we getest, hiervoor heb ik telkens een testplan opgesteld. Tijdens het testen heb ik usability testing, ABC testing en MoSCoW toegepast. Na het testen was ik degene die de feedback verwerkte zodat we ermee aan de slag konden voor de volgende iteratie. Alle feedback die we niet konden verwerken heb ik in een lijst met
aanbevelingen gezet.


Iteratie 5: Definitief high-fidelity prototype
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
Opdrachtgever
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
Multimedia Ontwerper
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
Multimedia Ontwerper Onboarding
Iteratie 4: High-fidelity prototype
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
Iteratie 3: Clickable prototype
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
Iteratie 2: Low-fidelity prototype

Iteratie 1: Paper Prototype
Naar aanleiding van een paper prototype party hebben we ervoor gekozen om met het concept WeTemplate verder te gaan. Dit hebben wij omgedoopt naar Template.
In totaal hebben we 5 iteraties doorlopen:
Prototyping & Testing
Samen met mijn teamgenoten was ik verantwoordelijk voor het prototypen in Figma. Zo heb ik de onboarding user experience, de workspaces en projects toegevoegd. Ik was ook verantwoordelijk voor de interaction design. Na elke iteratie hebben we getest, hiervoor heb ik telkens een testplan opgesteld. Tijdens het testen heb ik usability testing, ABC testing en MoSCoW toegepast. Na het testen was ik degene die de feedback verwerkte zodat we ermee aan de slag konden voor de volgende iteratie. Alle feedback die we niet konden verwerken heb ik in een lijst met
aanbevelingen gezet.


Iteratie 5: Definitief high-fidelity prototype
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
Opdrachtgever
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
Multimedia Ontwerper
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
Multimedia Ontwerper Onboarding
Iteratie 4: High-fidelity prototype
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
Iteratie 3: Clickable prototype
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
Iteratie 2: Low-fidelity prototype

Iteratie 1: Paper Prototype
Naar aanleiding van een paper prototype party hebben we ervoor gekozen om met het concept WeTemplate verder te gaan. Dit hebben wij omgedoopt naar Template.
In totaal hebben we 5 iteraties doorlopen:
Prototyping
& Testing
WeComment
WeComment voegt een communicatiefeature toe aan elk product van WeTransfer maar is ook een dienst op zichzelf. Hierin kunnen opdrachtgevers direct feedback geven op werk in Collect, Paste en Paper plus documenten die worden verstuurd via WeTransfer. De dienst zelf verzameld al deze notities en zet ze in een plek die je in boards kan organiseren.

WeTemplate
WeTemplate is een platform waar je een bestand uploadt, een vast feedback template meestuurt afhankelijk van het product en het vervolgens verstuurt naar je opdrachtgever.


WeDocument
WeDocument is een cloud based service waarin je projecten aanmaakt en stakeholders, denk hierbij aan de opdrachtgevers of collega's, toevoegt. Je kan dan van alles toevoegen, ook uit andere platforms van WeTransfer.

Na het uitvoeren van de creative sessies zijn we op drie concepten gekomen. Ik heb meegewerkt aan het uitwerken van deze concepten.
Concepten

Rapid ideation
Door rapid ideation uit te voeren met onze doelgroep kwamen we op veel goede ideeën die we konden meenemen in het ontwerpproces.

Negatief brainstormen
Door met onze doelgroep negatief te brainstormen kwamen we erachter wat de doelgroep juist niet wilde in hun oplossing, en hoe we dit konden omzetten in iets positiefs. Hier hebben we tijdens het creëren van concepten rekening mee gehouden.
Samen met mijn teamgenoot Anna heb ik met de doelgroep twee creatieve sessies uitgevoerd.
Creatieve sessies
Door middel van ons onderzoek kwamen we erachter dat veel multimedia ontwerpers worstelen met het vragen van feedback aan hun opdrachtgevers en er veel miscommunicaties ontstaan. Vandaar dat we als doelgroep multimedia ontwerpers hebben gekozen, en de ontwerpvraag hebben bijgesteld naar: "Hoe kunnen wij multimedia ontwerpers helpen om sneller en efficiënter te werken in samenwerking met de opdrachtgever?". De gewenste situatie voor deze ontwerpopgave is dat multimedia ontwerpers makkelijk en efficient feedback kunnen ontvangen van hun opdrachtgevers.
Doelgroep beschrijving
Om een beter beeld te krijgen van onze doelgroep, creative professionals, en de problemen waar ze tegengaan lopen heb ik onderzoek verricht. Ik heb een enquête uitgezet om meer te weten te komen over creative professionals en hun workflow. Samen met mijn teamgenoot Anna heb ik ook een interview afgenomen met een UX Designer, over hun werk en feedback vragen. Daarnaast heb ik deskresearch gedaan naar de concurrenten van WeTransfer, om te ontdekken wat hun voordelen zijn ten opzichte van WeTransfer. De resultaten van ons onderzoek hebben we verwerkt in een onderzoeksposter, die ik samen met mijn teamgenoten in elkaar heb gezet.
